danas je 6.5.2024

Input:

Uredba (EU) 2022/590 Europskog parlamenta i Vijeća od 6.travnja 2022. o izmjeni Uredbe (EZ) br.138/2004 u pogledu regionalnih ekonomskih računa u poljoprivredi (Tekst značajan za EGP)

12.4.2022, Izvor: EUR-Lex (http://eur-lex.europa.eu)

EUROPSKI PARLAMENT I VIJEĆE EUROPSKE UNIJE,

uzimajući u obzir Ugovor o funkcioniranju Europske unije, a posebno njegov članak 338. stavak 1.,

uzimajući u obzir prijedlog Europske komisije,

nakon prosljeđivanja nacrta zakonodavnog akta nacionalnim parlamentima,

u skladu s redovnim zakonodavnim postupkom (1),

budući da:

(1)

Uredbom (EU) br. 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća (2) uspostavlja se Europski sustav računa 2010. („ESA 2010.”) te ona sadržava referentni okvir zajedničkih standarda, definicija, klasifikacija i računovodstvenih pravila za izradu računa država članica za statističke potrebe Unije.

(2)

Uredbom (EZ) br. 138/2004 Europskog parlamenta i Vijeća (3) uvode se ekonomski računi u poljoprivredi („ERP-ovi”) na području Unije te se utvrđuju metodologija i rokovi za dostavljanje poljoprivrednih računa. ERP-ovi su prateći računi nacionalnih računa, kako su predviđeni u ESA-i 2010., a njihova je svrha dobivanje usklađenih rezultata usporedivih među državama članicama za izradu računâ za potrebe Unije. Europski revizorski sud objavio je 2016. tematsko izvješće br. 1/2016 naslovljeno „Je li sustav kojim se Komisija služi za mjerenje uspješnosti u vezi s dohodcima poljoprivrednika dobro osmišljen i temelji li se na pouzdanim podatcima?”. To izvješće sadržava utemeljena i relevantna opažanja i preporuke u vezi s ERP-ovima i Uredbom (EZ) br. 138/2004.

(3)

Regionalni ekonomski računi u poljoprivredi („RERP-ovi”) prilagodba su ERP-ova na regionalnoj razini. Sami nacionalni podaci ne mogu prikazati cijelu i ponekad složenu sliku onoga što se događa na detaljnijoj razini. Stoga podaci na regionalnoj razini pomažu u boljem razumijevanju različitosti koje postoje među regijama, nadopunjuju podatke na razini Unije, europodručja i pojedinačnih država članica, istodobno odgovarajući na povećanu potrebu za statističkim podacima o odgovornosti, te povećavaju razinu usklađenosti, učinkovitosti i dosljednosti u pogledu poljoprivredne statistike Unije. RERP-ove stoga treba uključiti u Uredbu (EZ) br. 138/2004 u smislu metodologije i programa prijenosa podataka.

(4)

Statistika se više ne smatra samo jednim od brojnih izvora informacija za potrebe oblikovanja politika, nego ima središnju ulogu u procesu donošenja odluka. Za donošenje odluka na temelju dokaza potrebna je statistika koja zadovoljava kriterije visoke kvalitete kako je navedeno u Uredbi (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća (4), u skladu sa svrhama kojima služi.

(5)

Visokokvalitetni statistički podaci na regionalnoj razini središnji su alat za provedbu, praćenje, evaluaciju, preispitivanje i procjenu ekonomskog, okolišnog i društvenog utjecaja politika koje se odnose na poljoprivredu u Uniji, osobito zajedničke poljoprivredne politike (ZPP), uključujući mjere ruralnog razvoja, ZPP-ov novi model ostvarivanja politika i nacionalne strateške planove, kao i politike Unije koje se, među ostalim, odnose na okoliš, klimatske promjene, bioraznolikost, kružno gospodarstvo, upotrebu zemljišta, uravnotežen i održiv regionalni razvoj, javno zdravlje, dobrobit životinja, sigurnost hrane i opskrbe hranom te ciljeve održivog razvoja Ujedinjenih naroda. RERP-ovi su ključni i za točnu procjenu doprinosa poljoprivrednog sektora ostvarenju europskog zelenog plana, a posebno strategije „od polja do stola” i strategije Unije za bioraznolikost. Sve se više prepoznaje uloga regija i regionalnih podataka u provedbi ZPP-a. Regije su važan pokretač otvaranja radnih mjesta i održivog gospodarskog rasta u Uniji te pružaju bolje podatke za procjenu održivosti poljoprivrednog sektora za okoliš, ljude, regije i gospodarstvo.

(6)

U skladu s Uredbom (EZ) br. 1049/2001 Europskog parlamenta i Vijeća (5) javnosti bi trebalo odobriti pristup podacima prikupljenima na temelju ove Uredbe koji nisu objavljeni.

(7)

Uredbom (EZ) br. 223/2009 osigurava se pravni okvir za europsku statistiku i od država članica zahtijeva se da poštuju statistička načela i kriterije kvalitete koji su utvrđeni u toj uredbi. Izvješća o kvaliteti ključna su za ocjenjivanje, poboljšavanje i komunikaciju o kvaliteti europske statistike. Odbor za Europski statistički sustav (ESSC) podupro je jedinstvenu integriranu strukturu metapodataka kao standard Europskog statističkog sustava za izvješćivanje o kvaliteti, čime se ujednačenim standardima i usklađenim metodama pridonosi ispunjavanju zahtjeva u pogledu kvalitete statistike utvrđenih u Uredbi (EZ) br. 223/2009, a posebno zahtjeva u pogledu kvalitete statistike iz članka 12. stavka 3. te uredbe. Resursi bi se trebali koristiti optimalno, a opterećenje za davatelje podataka trebalo bi svesti na najmanju moguću mjeru.

(8)

Radi osiguranja jedinstvenih uvjeta za provedbu ove Uredbe, Komisiji bi trebalo dodijeliti provedbene ovlasti u pogledu aranžmana za izvješća o kvaliteti i njihova sadržaja. Komisiji bi trebalo dodijeliti provedbene ovlasti i u pogledu mogućih odstupanja od zahtjeva u pogledu RERP-ova. Te bi ovlasti trebalo izvršavati u skladu s Uredbom (EU) br. 182/2011 Europskog parlamenta i Vijeća (6).

(9)

ERP-ovim se pružaju važni godišnji makroekonomski podaci europskim oblikovateljima politika triput godišnje kao što je predviđeno u Prilogu II. ovoj Uredbi. Sadašnji rok za dostavu drugih procjena ERP-ova, jedne od triju dostava podataka u godini, ne ostavlja mnogo vremena nakon završetka referentnog razdoblja za prikupljanje poboljšanih podataka u odnosu na podatke dostavljene za prve procjene ERP-ova. Da bi se poboljšala kvaliteta drugih procjena ERP-ova, odgovarajući rok za njihovu dostavu potrebno je malo odgoditi.

(10)

Uredbu (EZ) br. 138/2004 trebalo bi stoga na odgovarajući način izmijeniti.

(11)

S obzirom na to da cilj ove Uredbe, naime uključenje RERP-ova u postojeći pravni okvir europske statistike o ERP-ovima, ne mogu dostatno ostvariti države članice, nego se zbog dosljednosti i usporedivosti on na bolji način može ostvariti na razini Unije, Unija može donijeti mjere u skladu s načelom supsidijarnosti utvrđenim u članku 5. Ugovora o Europskoj uniji. U skladu s načelom proporcionalnosti utvrđenim u tom članku, ova Uredba ne prelazi ono što je potrebno za ostvarivanje tog cilja.

(12)

Provedeno je savjetovanje s ESSC-om,

DONIJELI SU OVU UREDBU:

Članak 1.

Uredba (EZ) br. 138/2004 mijenja se kako slijedi:

1.

u članku 3. stavak 2. zamjenjuje se sljedećim:

„2.   Prva dostava podataka provodi se u studenome 2003.

Međutim, prva dostava podataka o regionalnim ekonomskim računima u poljoprivredi (,RERP-ovi’) na razini NUTS 2 u smislu Uredbe (EZ) br. 1059/2003 Europskog parlamenta i Vijeća (*1) provodi se do 30. rujna 2023.

(*1)  Uredba (EZ) br. 1059/2003 Europskog parlamenta i Vijeća od 26. svibnja 2003. o uspostavi zajedničke klasifikacije prostornih jedinica za statistiku (NUTS) (SL L 154, 21.6.2003., str. 1.).”;"

2.

umeću se sljedeći članci:

„Članak 3.a

Diseminacija statističkih podataka

Ne dovodeći u pitanje Uredbu (EZ) br. 1367/2006 Europskog parlamenta i Vijeća (*2) i Uredbu (EZ) br. 223/2009, Komisija (Eurostat) besplatno diseminira na internetu podatke koji su Komisiji (Eurostatu) dostavljeni u skladu s člankom 3. ove Uredbe.

Članak 3.b

Ocjena kvalitete

1.   Države članice poduzimaju potrebne mjere kako bi osigurale kvalitetu dostavljenih podataka i metapodataka.

2.   Za potrebe ove Uredbe kriteriji kvalitete utvrđeni u članku 12. stavku 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009 primjenjuju se na podatke koji se dostavljaju u skladu s člankom 3. ove Uredbe.

3.   Komisija (Eurostat) ocjenjuje kvalitetu dostavljenih podataka. Države članice u tu svrhu Komisiji (Eurostatu) dostavljaju izvješće o kvaliteti, i to prvi put do 31. prosinca 2025., a zatim svakih pet godina za skupove podataka koji se dostavljaju tijekom izvještajnog razdoblja.

4.   Primjenjujući kriterije kvalitete utvrđene u članku 12. stavku 1. Uredbe (EZ) br. 223/2009 na podatke koji se dostavljaju u skladu s člankom 3. ove Uredbe Komisija provedbenim aktima utvrđuje oblike i strukturu izvješća o kvaliteti iz stavka 3. ovog članka te pokazatelje ocjene za ta izvješća o kvaliteti. Ti se provedbeni akti donose u skladu s postupkom ispitivanja iz članka 4.a stavka 2. ove Uredbe. Njima se ne smije nametati znatno dodatno opterećenje ni znatan dodatni trošak za države članice.

5.   Države članice bez odgode dostavljaju Komisiji (Eurostatu) sve relevantne informacije ili promjene u pogledu provedbe ove Uredbe koje bi mogle znatno utjecati na kvalitetu dostavljenih podataka.

6.   Na valjano obrazloženi zahtjev Komisije (Eurostata) države članice bez odgode pružaju sva dodatna objašnjenja potrebna za ocjenu kvalitete statističkih podataka.

(*2)  Uredba (EZ) br. 1367/2006 Europskog parlamenta i Vijeća od 6. rujna 2006. o primjeni odredaba Aarhuške konvencije o pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu pravosuđu u pitanjima okoliša na institucije i tijela Unije (SL L 264, 25.9.2006., str. 13.).”;"

3.

umeću se sljedeći članci:

„Članak 4.a

Postupak Odbora

1.   Komisiji pomaže Odbor za Europski statistički sustav osnovan Uredbom (EZ) br. 223/2009. Navedeni odbor je odbor u smislu Uredbe (EU) br. 182/2011.

2.   Pri upućivanju na ovaj stavak primjenjuje se članak 5. Uredbe (EU) br. 182/2011.

Članak 4.b

Odstupanja

1.   Ako bi primjena ove Uredbe zahtijevala velike prilagodbe u nacionalnom statističkom sustavu države članice kad je riječ o provedbi poglavlja VII. Priloga I. i programa dostave podataka za RERP-ove iz Priloga II., Komisija može donijeti provedbene akte kojima se toj državi članici odobravaju odstupanja u trajanju od najviše dvije godine. Međutim, prvi datum za dostavu podataka za RERP-ove ne smije ni u kojem slučaju biti poslije 30. rujna 2025. Ti se provedbeni akti donose u skladu s postupkom ispitivanja iz članka 4.a stavka 2.

2.   Država članica koje odluči podnijeti zahtjev za odstupanje iz stavka 1. Komisiji podnosi valjano obrazložen zahtjev za takvo odstupanje do 21. kolovoza 2022.

3.   Unija može nacionalnim statističkim uredima i drugim nacionalnim tijelima iz članka 5. stavka 2. Uredbe (EZ) br. 223/2009 dodijeliti financijske doprinose iz općeg proračuna Unije kako bi se pokrili troškovi provedbe ove Uredbe kada su zbog uspostave RERP-ova potrebne velike prilagodbe u nacionalnom statističkom sustavu države članice.”;

4.

Prilog I. mijenja se u skladu s Prilogom I. ovoj Uredbi;

5.

Prilog II. zamjenjuje se tekstom navedenim u Prilogu II. ovoj Uredbi.

Članak 2.

Ova Uredba stupa na snagu dvadesetog dana od dana objave u Službenom listu Europske unije.

Ova je Uredba u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u svim državama članicama.

Sastavljeno u Strasbourgu 6. travnja 2022.

Za Europski parlament

Predsjednica

R. METSOLA

Za Vijeće

Predsjednik

C. BEAUNE


(1)  Stajalište Europskog parlamenta od 8. ožujka 2022. (još nije objavljeno u Službenom listu) i odluka Vijeća od 29. ožujka 2022.

(2)  Uredba (EU) br. 549/2013 Europskog parlamenta i Vijeća od 21. svibnja 2013. o Europskom sustavu nacionalnih i regionalnih računa u Europskoj uniji (SL L 174, 26.6.2013., str. 1.).

(3)  Uredba (EZ) br. 138/2004 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. prosinca 2003. o ekonomskim računima u poljoprivredi na području Zajednice (SL L 33, 5.2.2004., str. 1.).

(4)  Uredba (EZ) br. 223/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 11. ožujka 2009. o europskoj statistici i stavljanju izvan snage Uredbe (EZ, Euratom) br. 1101/2008 Europskog parlamenta i Vijeća o dostavi povjerljivih statističkih podataka Statističkom uredu Europskih zajednica, Uredbe Vijeća (EZ) br. 322/97 o statistici Zajednice i Odluke Vijeća 89/382/EEZ, Euratom o osnivanju Odbora za statistički program Europskih zajednica (SL L 87, 31.3.2009., str. 164.).

(5)  Uredba (EZ) br. 1049/2001 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2001. o javnom pristupu dokumentima Europskog parlamenta, Vijeća i Komisije (SL L 145, 31.5.2001., str. 43.).

(6)  Uredba (EU) br. 182/2011 Europskog parlamenta i Vijeća od 16. veljače 2011. o utvrđivanju pravila i općih načela u vezi s mehanizmima nadzora država članica nad izvršavanjem provedbenih ovlasti Komisije (SL L 55, 28.2.2011., str. 13.).


PRILOG I.

Prilog I. Uredbi (EZ) br. 138/2004 mijenja se kako slijedi:

1.

U odjeljku „Sadržaj” dodaje se sljedeće poglavlje:

„VII.

Regionalni ekonomski računi u poljoprivredi (‘RERP-ovi’)

A

Opća načela

1.

Uvod

2.

Regionalno gospodarstvo, regionalno područje

3.

Bazična jedinica u izradi RERP-ova

4.

Metode izrade RERP-ova

5.

Koncepti rezidentnosti i područja

6.

Poljoprivredna industrija i karakteristične jedinice

B

Transakcije proizvodima

1.

Output

2.

Intermedijarna potrošnja

3.

Bruto investicije u kapital

C

Transakcije raspodjele i drugi tokovi

1.

Opća pravila

2.

Dodana vrijednost

3.

Potrošnja fiksnog kapitala

4.

Subvencije

5.

Porezi

6.

Naknade zaposlenicima

7.

Neto poslovni višak

8.

Kamate, zakupnine

9.

Poljoprivredni poduzetnički dohodak: opća pravila izračuna

D

Kratki pregled provedbe

1.

Uvod

2.

Definiranje regionalne poljoprivrede

3.

Mjerenje poljoprivrednog outputa

4.

Neodvojive nepoljoprivredne sporedne djelatnosti

5.

Intermedijarna potrošnja”;

2.

u točki 1.27. treća alineja zamjenjuje se sljedećim:

„—

prema dogovoru, one ne smiju obuhvaćati proizvodnju za bruto investicije u fiksni kapital u obliku nepoljoprivrednih proizvoda (kao što su zgrade ili strojevi) za vlastiti račun. Ta proizvodnja za bruto investicije u fiksni kapital u obliku nepoljoprivrednih proizvoda za vlastitu finalnu upotrebu smatra se odvojivom djelatnosti i bilježi se kao proizvodnja lokalnog JVD-a koji je moguće identificirati. Usluge smještaja pružene radnicima kao oblik plaćanja u naravi moraju se tretirati na sličan način (na računu stvaranja dohotka bilježe se kao plaćanje u naravi),”;

3.

točka 2.006. zamjenjuje se sljedećim:

„2.006.

Cijene u ERP-ovima moraju biti iskazane ili kao najbliži cijeli broj ili u točnom iznosu s jednim ili dva decimalna mjesta, ovisno o statističkoj pouzdanosti raspoloživih podataka o cijenama. Relevantne informacije o cijeni inputa i outputa potrebne su za izradu ERP-ova.”;

4.

u točki 2.108. podtočka (g) zamjenjuje se sljedećim:

„(g)

naknadu za usluge sadržane u bruto premijama osiguranja koje poduzeću osigurava pokriće od rizika kao što su gubitak stoke, štete od tuče, mraza, požara i olujnih nevremena. Preostali iznos, tj. neto premija, predstavlja sastavnicu uplaćene bruto premije iz koje osiguravajuća društva podmiruju odštetne zahtjeve.

Točna podjela bruto premija na navedene dvije sastavnice moguća je samo na razini nacionalnog gospodarstva u cjelini, kao što se čini za potrebe izrade nacionalnih računa. Podjela sastavnice usluga između proizvodnih grana gospodarstva obično se obavlja prema odgovarajućim ključevima raspodjele, a u vezi s izradom input-output tablica. Prema tomu, kada se ta stavka popunjava u ERP-ovima, upućuje se na nacionalne račune (za bilježenje subvencija u vezi s osiguravajućim uslugama vidjeti točku 3.063., bilješku 1.);”;

5.

u točki 2.136. treća alineja zamjenjuje se sljedećim:

„—

promjene u klasifikaciji ili strukturi dugotrajne imovine: npr. promjene ekonomske svrhe poljoprivrednog zemljišta, stoke za mlijeko namijenjene proizvodnji mesa (usp. točku 2.149., bilješka 1.) ili gospodarskih zgrada koje su prenamijenjene za privatnu ili drugu ekonomsku upotrebu.”;

6.

dodaje se sljedeće poglavlje:

„VII.   REGIONALNI EKONOMSKI RAČUNI U POLJOPRIVREDI (‘RERP-ovi’)

A   OPĆA NAČELA

1.   Uvod

7.01.

Regionalni računi imaju važnu ulogu u oblikovanju, provedbi i evaluaciji regionalnih politika. Objektivni, pouzdani, dosljedni, koherentni, usporedivi, relevantni i usklađeni regionalni statistički pokazatelji pružaju čvrst temelj za politike usmjerene na smanjenje ekonomskih i socijalnih neusklađenosti između regija Unije.

7.02.

RERP-ovi su prilagodba ERP-ova na regionalnoj razini.

7.03.

RERP-ovi se sastoje od istog skupa računa kao i ERP-ovi, ali je zbog problema konceptualizacije i mjerenja skup računa za regije ograničenijeg opsega i razine detaljnosti od ERP-ova na nacionalnoj razini.

7.04.

Kao regionalni računi, RERP-ovi se izrađuje na temelju izravno prikupljenih regionalnih podataka i nacionalnih podataka raščlanjenih po regijama na temelju pretpostavki. U izradi regionalnih računa zbog nedostatka dovoljno potpunih, pravovremenih i pouzdanih informacija na regionalnoj razini potrebno je služiti se pretpostavkama. To podrazumijeva da se pojedine razlike među regijama ne odražavaju nužno u regionalnim računima (ESA 2010., točka 13.08.).

2.   Regionalno gospodarstvo, regionalno područje