danas je 29.4.2024

Input:

Pravilnik o kontrolnom sustavu ekološke poljoprivrede

28.9.2022, Izvor: Narodne novine

I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom propisuju se detaljne odredbe vezane uz upis u Upisnik ekoloških subjekata, priznavanje skupina subjekata, postupak ovlašćivanja kontrolnih tijela, pravila proizvodnje u ekološkoj poljoprivredi, odobravanje izuzeća od pravila proizvodnje, postupci kontrolnih tijela u okviru provedbe službenih kontrola ekološke proizvodnje i proizvoda, izvještaji o provedenoj kontroli, katalog korektivnih mjera, detaljne odredbe o bazi podataka o ekološkom sjemenskom i sadnom materijalu, rokove za dostavu podataka i razmjenu informacija unutar kontrolnog sustava ekološke poljoprivrede, prikupljanje podataka o dostupnosti biljnog reprodukcijskog materijala za ekološku proizvodnju, životinja iz ekološkog uzgoja i juvenilnih životinja iz ekološke akvakulture, granične prijelaze za uvoz ekoloških proizvoda iz trećih zemalja, te izgled nacionalnog znaka za označavanje ekoloških proizvoda.

Članak 2.

Ovim Pravilnikom osigurava se provedba sljedećih akata Europske unije:

1. Uredbe (EU) br. 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća od 30. svibnja 2018. o ekološkoj proizvodnji i označivanju ekoloških proizvoda te stavljanju izvan snage Uredbe Vijeća (EZ) br. 834/2007 (SL L 150, 14. 6. 2018.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2018/848) kako je posljednji puta izmijenjena Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 2022/474 оd 17. siječnja 2022. o izmjeni Priloga II. Uredbi (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu posebnih zahtjeva za proizvodnju i upotrebu neekoloških sadnica, sadnica iz prijelaznog razdoblja i ekoloških sadnica te drugog biljnog reprodukcijskog materijala (SL L 98, 25. 3. 2022.)

2. Uredbe (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) kako je posljednji puta dopunjena Delegiranom uredbom Komisije (EU) br. 2021/2305 od 21. listopada 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o slučajevima u kojima i uvjetima pod kojima se ekološki proizvodi i proizvodi iz prijelaznog razdoblja izuzimaju iz službenih kontrola na graničnim kontrolnim postajama i o mjestu na kojem se provode službene kontrole tih proizvoda te o izmjeni delegiranih uredbi Komisije (EU) 2019/2123 i (EU) 2019/2124 (SL L 461, 27. 12. 2021.)

3. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2021/771 оd 21. siječnja 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća utvrđivanjem posebnih kriterija i uvjeta za provjere evidencije u službenim dokumentima u okviru službenih kontrola u ekološkoj proizvodnji i službenih kontrola skupina subjekata (SL L 165, 11.5.2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/771)

4. Delegirana uredba Komisije (EU) 2021/2306 оd 21. listopada 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o službenim kontrolama pošiljaka ekoloških proizvoda i proizvoda iz prijelaznog razdoblja namijenjenih uvozu u Uniju te o potvrdi o inspekciji (SL L 461, 27. 12. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/2306)

5. Provedbena uredba Komisije (EU) 2020/464 оd 26. ožujka 2020. o utvrđivanju određenih pravila za primjenu Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu dokumenata potrebnih za retroaktivno priznavanje prijelaznog razdobljâ u svrhu prelaska na ekološku proizvodnju, proizvodnje ekoloških proizvoda i informacija koje trebaju pružati države članice (SL L 98, 31. 3. 2020.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2020/464)

6. Provedbena uredba Komisije (EU) 2021/1165 od 15. srpnja 2021. o odobravanju određenih proizvoda i tvari za upotrebu u ekološkoj proizvodnji i njihovih popisa (SL L 253, 16. 7. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/1165)

7. Provedbena uredba Komisije (EU) 2021/2307 od 21. listopada 2021. o utvrđivanju pravila o dokumentima i obavijestima obaveznima za ekološke proizvode i proizvode iz prijelaznog razdoblja namijenjene uvozu u Uniju (SL L 461, 27. 12. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/2307)

8. Provedbena uredba Komisije (EU) 2021/2119 оd 1. prosinca 2021. o utvrđivanju detaljnih pravila o određenim evidencijama i izjavama koje se zahtijevaju od subjekata i skupina subjekata te o tehničkim sredstvima za izdavanje certifikata u skladu s Uredbom (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća te o izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) 2021/1378 u pogledu izdavanja certifikata subjektima, skupinama subjekata i izvoznicima u trećim zemljama (SL L 430, 2. 12. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/2119).

Članak 3.

(1) Izrazi koji se koriste u Zakonu o poljoprivredi (»Narodne novine«, broj 118/18, 42/20, 127/20 i 52/21) (u daljnjem tekstu: Zakon) koriste se i u ovom Pravilniku.

(2) Izrazi koji se koriste u uredbama iz članka 2. ovoga Pravilnika, koriste se i u ovom Pravilniku.

(3) Izrazi koji se koriste u ovome Pravilniku, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod.

II. UPISNIK SUBJEKATA

Upis u Upisnik subjekata

Članak 4.

(1) Fizička ili pravna osoba iz članka 102. stavka 1. Zakona (u daljnjem tekstu: subjekt) radi upisa u Upisnik subjekata u ekološkoj proizvodnji (u daljnjem tekstu: Upisnik subjekata) u skladu s člankom 108. Zakona, podnosi zahtjev za upis u Upisnik subjekata (u daljnjem tekstu: zahtjev za upis) u podružnicama Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (u daljnjem tekstu: Agencija za plaćanja) na obrascu ZUS iz Priloga 1. ovoga Pravilnika.

(2) Subjekt u zahtjevu za upis navodi jednu ili više aktivnosti iz Upisnika subjekata koje imaju sljedeće oznake:

A – PROIZVODNJA

B – PRIPREMA

C – UVOZ

D – IZVOZ

E – DISTRIBUCIJA/TRGOVINA

F – SKLADIŠTENJE.

(3) Za potrebe evidentiranja aktivnosti subjekata iz stavka 2. ovoga članka proizvodi se razvrstavaju prema slijedećim kategorijama:

(a) neprerađeno bilje i biljni proizvodi, uključujući sjemenje i drugi biljni reprodukcijski materijal

(b) životinje i neprerađeni proizvodi životinjskog podrijetla

(c) alge i neprerađeni proizvodi akvakulture

(d) prerađeni poljoprivredni proizvodi, uključujući proizvode akvakulture, koji se upotrebljavaju kao hrana

(e) hrana za životinje

(f) vino

(g) drugi proizvodi navedeni na popisu iz Priloga I. Uredbe (EU) 2018/848 ili proizvodi koji nisu obuhvaćeni prethodnim kategorijama.

(4) Subjekti koji provode aktivnost A iz stavka 2. ovoga članka i za proizvodnju proizvoda iz stavka 3. ovoga članka koriste poljoprivrednu površinu kako je definirana u članku 3. točki 15. Uredbe (EU) 2018/848, prethodno upisu u Upisnik subjekata moraju biti upisani u Upisnik poljoprivrednika iz članka 118., stavka 1. Zakona.

(5) Subjekti uz zahtjev za upis iz stavka 1. ovoga članka, prilažu sljedeće dokaze:

a) zapisnik o obavljenoj prvoj službenoj kontroli koju je obavilo jedno kontrolno tijelo s Popisa iz članka 20. stavka 1. ovoga Pravilnika (u daljnjem tekstu: kontrolno tijelo), ne stariji od 60 dana od datuma obavljene službene kontrole

b) presliku ugovora o provođenju službene kontrole sklopljenog s kontrolnim tijelom (u daljnjem tekstu: Ugovor o kontroli)

c) informaciju o biodinamičkom uzgoju i izjavu da pristaje na objavu osobnih podataka koje su dio obrasca ZUS iz Priloga 1. ovoga Pravilnika.

(6) Subjekti koji se u Upisnik subjekata ne upisuju kao organizacijski oblik obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo ili samoopskrbno poljoprivredno gospodarstvo iz članka 3. stavka 1. točke a) Zakona, uz zahtjev za upis iz stavka 1. ovoga članka, osim dokaza iz stavka 4. točaka a) i b) ovoga članka, dodatno prilažu obrtnicu ili izvod iz registra trgovačkog suda/registra udruga.

(7) Subjekt koji predstavlja skupinu subjekata iz članka 36. Uredbe (EU) 2018/848 uz zahtjev za upis iz stavka 1. ovoga članka, osim dokaza iz stavka 5. točaka a) i b) i stavka 6. ovoga članka, prilaže rješenje Ministarstva o priznavanju skupine subjekata iz članka 8. ovoga Pravilnika.

(8) Na zahtjevu za upis iz stavka 1. ovoga članka navode se aktivnosti iz stavka 2. ovoga članka, sukladno zapisniku o službenoj kontroli kontrolnog tijela iz stavka 5. točke a) ovoga članka.

(9) Agencija za plaćanja će u postupku rješavanja zahtjeva za upis po službenoj dužnosti provesti provjere subjekta vezane uz uvjete iz članka 109. stavka 5. Zakona.

Podaci koji se vode u Upisniku subjekata

Članak 5.

(1) Upisnik subjekata u skladu s člankom 108. Zakona, vodi i ažurira Agencija za plaćanja u elektroničkom obliku.

(2) Upisnik subjekata sadrži najmanje sljedeće podatke o subjektu:

a) naziv subjekta

b) osobni identifikacijski broj subjekta (u daljnjem tekstu: OIB)

c) ime, prezime, OIB odgovorne osobe u subjektu

d) aktivnost subjekata iz članka 4. stavka 2. ovoga Pravilnika

e) naziv kontrolnog tijela s kojim subjekt ima sklopljen Ugovor o kontroli

f) datum ulaska u kontrolni sustav ekološke poljoprivrede

g) datum prve službene kontrole

h) datum brisanja subjekta iz Upisnika subjekata

i) kontakt podaci subjekta: adresa, telefon, mrežna stranica, adresa elektroničke pošte.

(3) Skupina subjekata sastoji se od subjekata koji su prethodno upisani u Upisnik subjekata.

Ažuriranje podataka u Upisniku subjekata

Članak 6.

(1) Datum ulaska subjekta u kontrolni sustav ekološke poljoprivrede iz članka 5. stavka 2. točke f) je datum donošenja Rješenja o upisu u Upisnik subjekata.

(2) Subjekt upisan u Upisnik subjekata dužan je Agenciji za plaćanja prijaviti promjene podataka iz članka 5. stavka 2. ovoga Pravilnika u roku od 30 dana od dana njihova nastanka.

(3) Datum upisa/prijave promjena u Upisniku subjekata je datum donošenja rješenja o upisu/promjenama u Upisniku subjekata.

(4) Subjekt se briše iz Upisnika subjekata pod uvjetima iz članka 109. Zakona.

(5) Ukoliko Agencija za plaćanja nakon proteka 60 dana od zaprimanja obavijesti iz članka 22. stavka 6. ovoga Pravilnika, utvrdi da subjekt/skupina subjekata nema valjan Ugovor o kontroli s kontrolnim tijelom o tome će obavijestiti Sektor za nadzor poljoprivrede i fitosanitarni nadzor Državnog inspektorata (u daljnjem tekstu: Poljoprivredna inspekcija) radi pokretanja postupka iz članka 109. stavka 2. Zakona.

(6) Datum brisanja iz Upisnika subjekata je datum donošenja rješenja o brisanju iz Upisnika subjekata.

Popis subjekata

Članak 7.

(1) Ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) objavljuje Popis subjekata s pripadajućim dokazima sukladnosti u obliku potvrdnice /certifikata u elektroničkom obliku na službenim mrežnim stranicama na temelju podataka koje u elektroničkom obliku dostavljaju kontrolna tijela.

(2) Kontrolno tijelo dužno je podatke o izdanim potvrdnicama/certifikatima iz stavka 1. ovoga članka, dostaviti Ministarstvu elektroničkim putem na mjesečnoj razini do desetog dana u mjesecu za prethodni mjesec, a za vjerodostojnost podataka odgovorno je kontrolno tijelo.

(3) Sadržaj javnih podataka iz Popisa subjekata iz stavka 1. ovoga članka (poveznice s podacima o izdanim potvrdnicama/certifikatima) prikazan je na obrascu SPS iz Priloga 2. ovoga Pravilnika.

Priznavanje skupine subjekata

Članak 8.

(1) Skupina subjekata podnosi zahtjev za priznavanjem Ministarstvu na obrascu ZPSS iz Priloga 3. ovoga Pravilnika.

(2) Ministarstvo u postupku priznavanja skupine subjekata na temelju dokaza koji su dostavljeni uz zahtjev utvrđuje:

– udovoljavanje uvjetima iz članka 36. točaka (a) do (e) Uredbe (EU) 2018/848 i članka 4. Provedbene uredbe Komisije (EU) 2021/279 od 22. veljače 2021. kojom se utvrđuju detaljna pravila za provedbu Uredbe (EU) 2018/848 EU Parlamenta i Vijeća o kontrolama i drugim mjerama kojima se osigurava sljedivost i sukladnost u ekološkoj proizvodnji i označavanju ekoloških proizvoda (SL L 62, 23. 2. 2021.) (u daljnjem tekstu: Uredba (EU) 2021/279)

– uspostavu zajedničkog sustava stavljanja na tržište proizvoda koje proizvode, u skladu s člankom 36. stavkom 1. točkom (f) Uredbe (EU) 2018/848

– uspostavu sustava za unutarnje kontrole (u daljnjem tekstu: IKS), u skladu s člankom 36. stavkom 1. točkom (g) Uredbe (EU) 2018/848

– imenovanje rukovoditelja i inspektora/i IKS-a, u skladu s člankom 36. stavkom 1. točkom (h) Uredbe (EU) 2018/848.

(3) Dokazi o udovoljavanju uvjetima iz stavka 2. ovoga članka koje je potrebno dostaviti uz Obrazac ZPSS iz Priloga 3. ovoga Pravilnika su:

a) Popis članova skupine koji za svakog člana sadrži: MIBPG i IBK – svi članovi skupine subjekata su upisani su u Upisnik subjekata iz članka 4. stavka 1. ovoga Pravilnika i provode aktivnost proizvodnja iz članka 4. stavka 2. ovoga Pravilnika u skladu s uvjetima iz članka 36. stavka 1. točaka a) i e) Uredbe (EU) 2018/848

b) Odgovarajući dokaz o veličini gospodarstva svakoga člana, ovisno o kriterijima iz članka 36. stavka 1. točke b) Uredbe (EU) 2018/848 koji se primjenjuju – trošak certifikacije svakog člana, standardni ekonomski rezultat ekološke proizvodnje ili godišnji promet svakog člana ili ekološke poljoprivredne površine svakog člana

c) Izvadak iz sudskog registra s popisom članova – skupina subjekata je pravna osoba koja ima poslovni nastan u Republici Hrvatskoj u skladu s uvjetima iz članka 36. stavka 1. točke c) i d) Uredbe (EU) 2018/848

d) Dokumenti IKS-a – opis dokumentiranih postupaka i obrazaca za: registraciju članova skupine (primjer ugovora); unutarnje inspekcije (opis internog postupka kontrole i procjene rizika s obrascima); prihvaćanje novih članova ili odobrenje novih proizvodnih jedinica ili novih aktivnosti postojećih članova; obuku inspektora u IKS-u, obuku članova skupine; kontrolu dokumenata i evidencija, mjere koje se primjenjuju u slučaju nesukladnosti; uspostavljenu internu sljedivosti u skladu s uvjetima iz članka 36. stavka 1. točke g) Uredbe (EU) 2018/848

e) Prikaz sheme osoblja IKS-a s opisom zaduženja – imenovan rukovoditelj IKS-a i inspektor/i IKS-a u skladu s uvjetima iz članka 36. stavka 1. točke h) Uredbe (EU) 2018/848

f) zapisnik o kontroli kontrolnog tijela kojim se potvrđuje sukladnost uspostavljenog IKS-a s odredbama Uredbe (EU) 2018/848

(4) Evidenciju skupina subjekata u ekološkoj proizvodnji vodi Ministarstvo.

(5) Ukoliko je skupina subjekata brisana iz evidencije iz stavka 4. ovoga članka, briše se kao subjekt iz Upisnika subjekata iz članka 102. stavka 1. Zakona, u skladu s člankom 109. Zakona.

(6) Članovi skupine subjekata koji su upisani u Upisnik subjekata iz članka 4. stavka 1. ovoga Pravilnika dodatno se evidentiraju i kao članovi skupine, koja se upisuje kao zasebni subjekt – skupina subjekata.

III. ZAHTJEV ZA OVLAŠTENJE KONTROLNOG TIJELA

Podnošenje zahtjeva

Članak 9.

(1) Kontrolno tijelo Ministarstvu podnosi zahtjev za ovlaštenje u provođenju kontrola u ekološkoj proizvodnji (u daljnjem tekstu: Zahtjev za ovlaštenje) u skladu s člankom 104. Zakona na obrascu ZOKT iz Priloga 4. ovoga Pravilnika.

(2) Uz Zahtjev za ovlaštenje iz stavka 1. ovoga članka, prilažu se sljedeći opći dokazi:

a) izvadak iz registra trgovačkog suda u kojem je naveden odgovarajući predmet poslovanja

b) dokaz o vlasništvu ili ugovor o zakupu poslovnog prostora za obavljanje poslova u vezi s djelatnosti iz stavka 2. točke a) ovoga članka, s naznakom veličine i tlocrtom poslovnog prostora

c) prihvatljivi dokaz o posjedovanju odgovarajuće opreme za obavljanje poslova u vezi s djelatnosti iz stavka 2. točke a) ovoga članka je: izvod iz popisa imovine i/ili popis inventara ili popis opreme za provođenje kontrole s navedenim brojem komada opreme kao što su: računalna oprema, oprema za uzimanje uzoraka i druga potrebna oprema primjerena broju djelatnika, opsegu poslova i specifičnim potrebama

d) preslika ugovora sklopljenog sa službenim laboratorijem koji je ovlašten u skladu s propisom kojim se uređuju službene kontrole i druge službene aktivnosti koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja

e) preslika Potvrde o akreditaciji s pripadajućim prilogom koja je izdana od strane Hrvatske akreditacijske agencije i važeća na dan podnošenja zahtjeva ili je izdana od akreditacijskog tijela koje je potpisnik multilateralnog sporazuma na razini Europske suradnje za akreditaciju (EA)

f) adresa mrežne stranice kontrolnog tijela koja mora sadržavati:

– troškovnik naknade za provođenje kontrola,

– ažurirani popis subjekata pod nadzorom,

– obrasce za komunikaciju sa subjektima,

– poveznice na važeće nacionalne i EU propise,

– poveznicu na bazu podataka iz članka 25. ovoga Pravilnika

– poveznicu na sustav za objavu informacija iz članka 26. ovoga Pravilnika

– katalog mjera iz članka 39. ovoga Pravilnika.

(3) Ministarstvo će u postupku rješavanja Zahtjeva za ovlaštenje po službenoj dužnosti provesti provjere kontrolnog tijela u skladu s člankom 107. stavkom 7. Zakona.

Standardni postupak kontrole

Članak 10.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže primjer Ugovora o kontroli i opis procedure standardnog postupka kontrole kako je predviđen člankom 40. stavkom 1. točkom (a) podtočkom ii. Uredbe (EU) 2018/848.

(2) Dokumentacija priložena uz opis standardnog postupka kontrole obuhvaća obrasce za dokumentiranje pojedinih postupaka kontrole opisanih u Uredbi (EU) 2018/848.

(3) Opis standardnog postupka kontrole uključuje:

1. obrazac u obliku izjave u koji subjekti unose podatke iz članka 39. stavka 1. točke (d) Uredbe (EU) 2018/848

2. obrazac kontrolnih lista za svaku aktivnost iz članka 2. stavka 1. Uredbe (EU) 2018/848

3. obrazac zapisnika o provedenoj kontroli u skladu s člankom 38. stavkom 6. Uredbe (EU) 2018/848 i člankom 1. Uredbe (EU) 2021/771

4. obrazac za svaku razinu utvrđene nepravilnosti sukladno Katalogu mjera

5. primjer obavijesti subjektu o rezultatima kontrole – popis utvrđenih nepravilnosti, rok za njihovo uklanjanje i izrečene mjere

6. obrazac potvrdnice/certifikata iz članka 35. Uredbe (EU) 2018/848.

(4) Obrazac zapisnika o provedenoj kontroli iz stavka 3. točke c) ovoga članka i obrazac utvrđenih nepravilnosti iz stavka 3. točke d) ovoga članka potpisuju kontrolor kontrolnog tijela i predstavnik kontroliranog subjekta, koji ima pravo komentara na zapisnik neposredno nakon zaključenja kontrole, a jedan primjerak zapisnika zadržava kontrolirani subjekt.

(5) Iz opisa standardnog postupka kontrole mora biti vidljivo da nakon utvrđenih nepravilnosti kod subjekta kontrolno tijelo provodi naknadnu kontrolu na teret subjekta, kako bi potvrdilo da su naređene mjere provedene.

(6) Opis standardnog postupka kontrole osim elemenata iz stavaka 1. do 5. ovoga članka, uključuje i certifikacijsku shemu i opis postupanja u slučaju prigovora.

Procedura procjene rizika od nesukladnosti

Članak 11.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže opis procedure procjene rizika od nesukladnosti (u daljnjem tekstu: procjenu rizika) u skladu s kojom provodi godišnju procjenu rizika i određuje intenzitet i učestalost provjera sukladnosti subjekta s kojim sklapa Ugovor o kontroli, kako je predviđeno člankom 40. stavkom 1. točkom (a) podtočkom i. Uredbe (EU) br. 2018/848.

(2) Procjena rizika iz stavka 1. ovoga članka sastavlja se na temelju elemenata iz članka 9. Uredbe (EU) 2017/625 i članka 38. Uredbe (EU) 2018/848 te osobito uzima u obzir sljedeće:

1. Vrstu, veličinu i strukturu subjekta

2. Razdoblje sudjelovanja u kontrolnom sustavu ekološke proizvodnje

3. Rezultate prethodnih kontrola (nepravilnosti)

4. Relevantno vrijeme za provedbu aktivnosti (vezano uz planiranje kontrola i uzorkovanja)

5. Kategorije proizvoda

6. Vrstu, količinu i vrijednosti proizvoda

7. Mogućnosti miješanja proizvoda ili onečišćenja neodobrenim proizvodima ili tvarima

8. Primjenu odstupanja ili izuzeća od pravila od strane subjekata

9. Kritične točke u vezi s nesukladnosti i vjerojatnosti nesukladnosti u svakoj fazi proizvodnje pripreme i distribucije

10. Podugovorene aktivnosti.

(3) Procjena rizika iz stavka 2. ovoga članka je:

1. Osnova za određivanje učestalosti i termina za provjeru sukladnosti iz članka 38. stavka 3. Uredbe (EU) 2018/848 koje uključuju fizičku inspekciju na terenu.

2. Kod provedbe službenih kontrola iz članka 38. stavka 4. Uredbe (EU) 2018/848 osnova za:

a) odabir subjekata za provedbu nenajavljenih kontrola iz članka 38. stavka 4. točke (a) Uredbe (EU) 2018/848 u skladu s člankom 7. točkom (a) Uredbe (EU) 2021/279

b) odabir subjekata za provedbu dodatnih kontrola uz kontrole iz članka 38. stavka 3. Uredbe (EU) 2018/848 u skladu s člankom 7. točkom (b) Uredbe (EU) 2021/279

c) odabir subjekata za provedbu uzorkovanja iz članka 14. točke (h) Uredbe (EU) 2017/625 u skladu s člankom 7. točkom (c) Uredbe (EU) 2021/279

d) odabir članova skupine subjekata za provedbu uzorkovanja iz članka 14. točke (h) Uredbe (EU) 2017/625 u skladu s člankom 7. točkom (d) Uredbe (EU) 2021/279

e) odabir članova skupine subjekata za provedbu kontrole iz članka 38. stavka 3. Uredbe (EU) 2018/848 u skladu s člankom 7. točkom (e) Uredbe (EU) 2021/279

f) odabir proizvoda, skupina proizvoda i razdoblja za koje se provodi provjera sljedivosti i bilance mase tijekom fizičke inspekcije na terenu iz članka 38. stavka 3. Uredbe (EU) 2018/848 u skladu s člankom 1. Uredbe (EU) 2021/771.

(4) Minimalni postoci službenih kontrola iz članka 38. stavka 4. Uredbe (EU) 2018/848 koje je kontrolno tijelo obavezno provesti tijekom kalendarske godine kod subjekata s kojima je sklopilo Ugovor o kontroli, propisani su člankom 7. Uredbe (EU) 2021/279.

Procedura uzorkovanja

Članak 12.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže opis procedure u skladu s kojom provodi redovno uzorkovanje i uzorkovanje u slučaju nepravilnosti iz članka 14. točke (h) Uredbe (EU) 2017/625.

(2) Uzorkovanje iz stavka 1. ovoga članka provodi se u skladu s propisom kojim se uređuju službene kontrole i druge službene aktivnosti koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja.

(3) Svaki uzeti uzorak dokumentira se u izvješću o kontroli i za njega se popunjava obrazac o uzorkovanju u kojem se navode:

a) Opis okolnosti uzorkovanja kao što su smještaj parcela (skica), mjesta uzorkovanja, opis pakiranja i opis skladišta koji omogućava interpretaciju rezultata uzorkovanja

b) Podaci o uzorku kao što su proizvod, količina, način uzorkovanja i lot

c) Razlog uzorkovanja kao što su program uzorkovanja, sumnja na nepravilnost, skraćenje prijelaznog razdoblja.

(4) Uzorkovanje se provodi temeljem procjene rizika od nesukladnosti kod najmanje 5% subjekata i najmanje 2% članova skupine subjekata s kojima je kontrolno tijelo sklopilo Ugovor o kontroli pri čemu se uzorci uzeti na zahtjev subjekta ne uračunavaju u ove postotke.

(5) Iznimno od odredbe stavka 4. ovoga članka, ako je kod kontrolnog tijela broj subjekata za pojedinu aktivnost iz članka 4. stavka 2. ovoga Pravilnika manji od 20, potrebno je uzeti najmanje jedan uzorak godišnje kod subjekata koji provode tu aktivnost.

(6) Plan uzorkovanja kontrolno tijelo sastavlja temeljem Procjene rizika na početku svake kalendarske godine i dostavlja ga Ministarstvu i Poljoprivrednoj inspekciji, najkasnije do 31. ožujka tekuće godine.

Procedura razmjene informacija

Članak 13.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže proceduru u skladu s kojom razmjenjuje informacije s Ministarstvom, Poljoprivrednom inspekcijom, Agencijom za plaćanja, Državnim zavodom za statistiku i kontrolnim tijelima ovlaštenim u Republici Hrvatskoj i drugim državama članicama, kako je propisano člankom 43. Uredbe (EU) 2018/848 i člankom 9. Uredbe (EU) 2021/279.

(2) Kada subjekt mijenja kontrolno tijelo, u skladu s člankom 20. ovoga Pravilnika, prethodno kontrolno tijelo temeljem zahtjeva novog kontrolnog tijela dostavlja izravno novom kontrolnom tijelu dokumentaciju o kontroli koja obuhvaća:

a) Zapisnike o kontroli iz članka 38. stavka 6. Uredbe (EU) 2018/848

b) Status certifikacije subjekta

c) Popis nesukladnosti i mjera koje se primjenjuju na subjekta.

(3) Podaci iz stavka 2. ovoga članka obuhvaćaju razdoblje od najmanje 2 godine prije promjene kontrolnog tijela, a osobito se odnose na prethodno utvrđene nepravilnosti i korektivne mjere koje se primjenjuju na subjekta, koje novo kontrolno tijelo obavezno nastavlja provoditi.

Procedura kontrolnih posjeta

Članak 14.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže opis procedure u skladu s kojom provodi prvu službenu kontrolu i daljnje praćenje subjekata koja obuhvaća način planiranja datuma kontrole, kako je predviđeno člankom 40. stavkom 1. točkom (a) podtočkom iv. Uredbe (EU) br. 2018/848.

(2) Planirani datumi kontrole iz stavka 1. ovoga članka dokumentiraju se u spisu subjekta i mogu se promijeniti samo uz postojanje opravdanog razloga.

(3) U slučaju da se zakazana službena kontrola ne može provesti zbog opravdanog razloga subjekta ili kontrolnog tijela, razlog odgode dokumentira se u spisu subjekta te se zakazuje novi datum kontrole što je skorije moguće.

(4) U slučaju nenajavljene kontrole provodi se nadzor do one mjere do koje je to moguće, a nenajavljenom kontrolom smatra se kontrola koja subjektu u pravilu nije najavljena ili u iznimnim slučajevima nije najavljena više od 24 sata unaprijed radi osiguravanja prisustva subjekta tijekom kontrole.

(5) Plan službenih kontrola, kontrolno tijelo sastavlja na početku svake kalendarske godine i dostavlja ga Ministarstvu i Poljoprivrednoj inspekciji, najkasnije do 31. ožujka tekuće godine.

Procedura primjene Kataloga mjera

Članak 15.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže opis procedure iz članka 40. stavka 1. točke (a) podtočke iii. Uredbe (EU) br. 2018/848, u skladu s kojom primjenjuje Katalog mjera iz članka 39. ovoga Pravilnika na subjekte s kojima je sklopilo Ugovor o kontroli u slučaju nepravilnosti i kršenja odredbi Uredbi iz članka 2. ovoga Pravilnika, Zakona i provedbenih propisa.

(2) Procedurom iz stavka 1. ovoga članka opisuje se kako kontrolno tijelo nalaže provedbu korektivnih mjera u slučaju utvrđenih nepravilnosti i kršenja.

(3) Procedurom iz stavka 1. ovoga članka opisuje se kako kontrolno tijelo provjerava i potvrđuje provedbu korektivnih mjera u slučaju utvrđenih nepravilnosti i kršenja.

Zahtjevi za osoblje kontrolnog tijela

Članak 16.

(1) Kontrolno tijelo uz Zahtjev za ovlaštenje prilaže životopise osoblja, organizacijsku shemu s prikazom osoblja i sheme za pojedine faze postupka službene kontrole te dokaze da:

a) raspolaže dovoljnim brojem kvalificiranog i educiranog osoblja za provođenje kontrola, kako su predviđene uredbama iz članka 2. ovoga Pravilnika, Zakonom i provedbenim propisima

b) je osoblje kontrolnog tijela objektivno, neutralno i nepristrano.

(2) Smjernice sa zahtjevima za osoblje kontrolnog tijela navedene su u Prilogu 5. ovoga Pravilnika.

(3) Kontrolno tijelo obavještava Ministarstvo o svim promjenama u dokumentima iz stavka 1. ovoga članka u roku od 30 dana od nastanka promjene.

Kontrolno tijelo koje nema sjedište u Republici Hrvatskoj

Članak 17.

Kontrolno tijelo drugih država članica koje ima sjedište pravne osobe registrirano na teritoriju druge države članice Europske unije ili potpisnice Sporazuma o europskom gospodarskom prostoru te Švicarske Konfederacije umjesto dokaza iz stavka 1. dostavlja:

a) jednakovrijedan dokaz o udovoljavanju uvjeta iz članka 16. stavka 1. ovoga Pravilnika u pogledu osoblja

b) dokaz na hrvatskom jeziku o registraciji pravne osobe na teritoriju druge države članice Europske unije ili potpisnice Sporazuma o europskom gospodarskom prostoru te Švicarske Konfederacije iz kojeg je razvidan naziv države u kojoj pravna osoba ima sjedište

c) pisanu izjavu da će svi postupci i vođenje dokumentacije biti na hrvatskom jeziku.

IV. OVLAŠTENJE KONTROLNOG TIJELA

Rješenje o ovlaštenju

Članak 18.

(1) Podaci koji se navode na rješenju o ovlaštenju kontrolnog tijela iz članka 104. Zakona su:

a) naziv kontrolnog tijela

b) OIB kontrolnog tijela

c) matični broj pravne osobe (u daljnjem tekstu: MBS) ili registracijski broj u drugoj državi članici

d) brojčana oznaka kontrolnog tijela iz članka 19. ovoga Pravilnika

e) adresa sjedišta kontrolnog tijela (ulica, grad, država)

f) područja službenih kontrola za koje je kontrolno tijelo ovlašteno

g) podatak o ugovorenom ovlaštenom službenom laboratoriju.

(2) O svakoj promjeni podataka iz stavka 1. ovoga članka kontrolno tijelo obvezno je obavijestiti Ministarstvo u roku od 15 dana od nastanka promjene.

Brojčana oznaka kontrolnog tijela

Članak 19.

(1) Kod izdavanja rješenja o ovlaštenju iz članka 18. stavka 1. ovoga Pravilnika, Ministarstvo kontrolnom tijelu dodjeljuje brojčanu oznaku iz članka 28. stavka 2. Uredbe (EU) 2017/625 u skladu s formatom iz Priloga V. točke 2. Uredbe (EU) 2018/848.

(2) U Republici Hrvatskoj brojčana oznaka ima sljedeći format: HR-EKO-00, pri čemu je:

1. »HR« – oznaka Republike Hrvatske

2. »EKO« – izraz koji uspostavlja poveznicu s ekološkim postupkom proizvodnje

3. »00« – referentni broj od dvije znamenke.

Popis ovlaštenih kontrolnih tijela

Članak 20.

(1) Popis ovlaštenih kontrolnih tijela iz članka 52. stavka 1. točke (b) Uredbe (EU) 2018/848 vodi i ažurira Ministarstvo te ga objavljuje na svojim mrežnim stranicama.

(2) Popis iz stavka 1. ovoga članka sastoji se od sljedećih podataka za svako kontrolno tijelo:

1. Naziv kontrolnog tijela

2. OIB, MBS ili registracijski broj u drugoj državi članici

3. Brojčana oznaka kontrolnog tijela iz članka 18. ovoga Pravilnika

4. Sjedište kontrolnog tijela i država sjedišta

5. Područja službenih kontrola za koje je kontrolno tijelo ovlašteno i osobe ovlaštene za provođenje službenih kontrola

6. Naziv ugovorenog službenog laboratorija

7. Klasifikacijska oznaka, urudžbeni broj i datum rješenja kojim je kontrolno tijelo ovlašteno

8. Klasifikacijska oznaka, urudžbeni broj i datum rješenja kojim je ukinuto ovlaštenje kontrolnom tijelu, do izvršnosti rješenja, ako je primjenjivo

9. Podaci za kontakt (telefon, telefaks, adresa e-pošte kontrolnog tijela)

10. Adresa službene mrežne stranice kontrolnog tijela.

(3) Svaku promjenu podataka iz stavka 2. ovoga članka kontrolna tijela prijavljuju Ministarstvu u roku od 15 dana od nastanka promjene, osim podataka iz točaka 7. i 8. koje upisuje i ažurira Ministarstvo.

V. UGOVOR O KONTROLI

Sklapanje Ugovora o kontroli

Članak 21.

(1) Subjekt se uključuje u kontrolni sustav ekološke poljoprivrede i svoje aktivnosti stavlja pod nadzor kontrolnog tijela s kojim sklapa Ugovor o kontroli i preuzima obaveze iz članka 39. Uredbe (EU) 2018/848.

(2) Ugovor iz stavka 1. ovoga članka sklapa se na neodređeno vrijeme, s kontrolnim tijelom s popisa iz članka 20. ovoga Pravilnika.

(3) Pojedini subjekt za aktivnosti iz članka 4. stavka 2. ovoga Pravilnika, vezane uz istu kategoriju proizvoda, može sklopiti Ugovor o kontroli iz stavka 1. ovoga članka samo s jednim kontrolnim tijelom s popisa iz članka 20. ovoga Pravilnika.

(4) Obavijest o sklopljenim Ugovorima o kontroli iz stavka 1. ovoga članka kontrolno tijelo dostavlja Ministarstvu i Agenciji za plaćanja na mjesečnoj razini, do desetog dana u mjesecu za prethodni mjesec, na obrascu MISU iz Priloga 6. ovoga Pravilnika.

Raskidanje Ugovora o kontroli

Članak 22.

(1) Kada se Ugovor o kontroli raskida na zahtjev subjekta radi promjene kontrolnog tijela, subjekt popunjava obrazac PKT iz Priloga 7. ovoga Pravilnika u kojem navodi kontrolno tijelo s kojim raskida Ugovor o kontroli i novo kontrolno tijelo s popisa iz članka 20. ovoga Pravilnika s kojim namjerava sklopiti Ugovor o kontroli.

(2) Obrazac PKT potpisuje subjekt i ovjerava novo kontrolno tijelo, kao potvrdu da će sklopiti Ugovor o kontroli iz članka 21. ovoga Pravilnika.

(3) Novo kontrolno tijelo uz zahtjev za razmjenu informacija iz članka 13. stavka 2. ovoga Pravilnika dostavlja prethodnom kontrolnom tijelu obrazac PKT potpisan od strane subjekta i ovjeren od strane novog kontrolnog tijela.

(4) Rok za razmjenu informacija iz stavka 3. ovoga članka i sklapanje Ugovora o kontroli s novim kontrolnim tijelom iznosi 30 dana, osim u osobito opravdanim slučajevima o čemu odlučuje Ministarstvo.

(5) U slučaju da nakon raskida Ugovora o kontroli subjekt ne namjerava sklopiti novi Ugovor o kontroli s drugim kontrolnim tijelom, kontrolnom tijelu s kojim ima sklopljen Ugovor o kontroli dostavlja potpisanu Izjavu o izlasku iz kontrolnog sustava ekološke poljoprivrede, a po obavijesti kontrolnog tijela o raskidu Ugovora o kontroli Agencija za plaćanja u skladu s člankom 109. stavkom 2. Zakona briše subjekta iz Upisnika subjekata.

(6) Kontrolno tijelo o raskidu ugovora sa subjektom bez odgađanja obavještava Ministarstvo, Poljoprivrednu inspekciju i Agenciju za plaćanja.

(7) U obavijesti iz stavka 6. ovoga članka navodi se:

– naziv subjekta, IBK

– datum raskida Ugovora o kontroli

– naziv kontrolnog tijela s kojim subjekt namjerava sklopiti novi Ugovor o kontroli (iz obrasca PKT) ili

– navod »izlazi iz kontrolnog sustava« u slučaju da je potpisana Izjava iz stavka 5. ovoga članka.

Promjena kontrolnog tijela

Članak 23.

(1) Subjekt uključen u kontrolni sustav može promijeniti kontrolno tijelo s kojim je sklopio Ugovor o kontroli najviše jednom godišnje, u razdoblju od 1. siječnja do 1. ožujka, nakon završene certifikacije, prema postupku iz članka 22. ovog Pravilnika.

(2) Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, subjekt može promijeniti kontrolno tijelo i nakon proteka roka iz stavka 1. ovoga članka, ako niti jedna službena kontrola u predmetnoj godini nije provedena, uz prethodno odobrenje Ministarstva.

(3) Kontrolno tijelo koje provedi službene kontrole kod subjekta, obvezno je dovršiti postupak certifikacije, odnosno izdati potvrdnicu/certifikat, ako su za to ispunjeni uvjeti.

VI. PRAVILA PROIZVODNJE

Obaveza subjekata

Članak 24.

(1) Subjekt upisan u Upisnik subjekata iz članka 4. stavka 1. ovoga Pravilnika dužan je postupati u skladu s pravilima proizvodnje iz Uredbe (EU) 2018/848 i člankom 102. Zakona.

(2) Pravila biljne proizvodnje propisana su člancima 9. do 12. i Prilogom II. dijelom I. Uredbe (EU) 2018/848.

(3) Pravila proizvodnje za životinje propisana su člancima 9., 10., 11. i 14. te Prilogom II. dijelom II. Uredbe (EU) 2018/848.

(4) Pravila proizvodnje za alge i životinje akvakulture propisana su člancima 9., 10., 11. i 14. te Prilogom II. dijelom III. Uredbe (EU) 2018/848.

(5) Pravila proizvodnje prerađene hrane propisana su člancima 9., 11. i 16. te Prilogom II. dijelom IV. Uredbe (EU) 2018/848.

(6) Pravila proizvodnje prerađene hrane za životinje propisana su člancima 9., 11. i 17. te Prilogom II. dijelom V. Uredbe (EU) 2018/848.

(7) Pravila proizvodnje za vino propisana su člancima 9., 10., 11., 16. i 18. te Prilogom II. dijelom VI. Uredbe (EU) 2018/848.

(8) Pravila proizvodnje za kvasce koji se upotrebljavaju kao hrana ili hrana za životinje propisana su člancima 9., 11., 16., 17. i 19. te Prilogom II. dijelom VII. Uredbe (EU) 2018/848.

Baza podataka o poljoprivrednom reprodukcijskom materijalu

Članak 25.

(1) Bazu podataka za poljoprivredni reprodukcijski materijal iz ekološke proizvodnje i iz prijelaznog razdoblja (u daljnjem tekstu: Baza PRM) iz članka 26. stavka 1. Uredbe (EU) 2018/848 vodi Ministarstvo, u elektroničkom obliku na službenim mrežnim stranicama.

(2) Dobavljač poljoprivrednog reprodukcijskog materijala (u daljem tekstu: PRM) podnosi Ministarstvu zahtjev za upis PRM u Bazu PRM na obrascu ZUPRM iz Priloga 8. ovoga Pravilnika.

(3) Uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže se dokumentacija u skladu s uputom iz Priloga 8. objavljenom uz obrazac ZUPRM.

(4) Podatke koji se vode u Bazi PRM, Ministarstvo ažurira kvartalno i to 15. ožujka, 15. lipnja, 15. rujna i 15. prosinca, tekuće godine.

(5) Podaci iz stavka 4. ovoga članka za prethodne dvije godine, dostupni su na mrežnim stranicama Ministarstva.

(6) Dobavljači su obvezni u svrhu ažuriranja podataka iz stavka 2. ovoga članka, najkasnije 15 dana prije roka za ažuriranje iz stavka 4. ovoga članka dostaviti ažurirani popis dostupnog PRM, a ako PRM naveden u Bazi PRM više nije dostupan, o tome bez odgađanja obavijestiti Ministarstvo.

(7) Ako dobavljač ne dostavi popis iz stavka 6. ovoga članka, podaci će se smatrati nedostupnima te će ih Ministarstvo brisati iz Baze PRM.

(8) Za vjerodostojnost i točnost podataka koji se vode u Bazi PRM odgovorni su davatelji podataka, odnosno dobavljači.

(9) Kontrolno tijelo dobavljača provjerava prijavu PRM u Bazu PRM i ažuriranje podataka u roku iz stavka 6. ovoga članka.

(10) Ministarstvo dostavlja Komisiji obavijesti iz članka 53. stavka 6. točke (a) Uredbe (EU) 2018/848.

Sustav za objavu informacija

Članak 26.

(1) Sustav za objavu informacija iz članka 26. stavka 2. Uredbe (EU) 2018/848 vodi i na raspolaganje javnosti stavlja Ministarstvo.

(2) Subjekti koji na tržište stavljaju ekološki biljni reprodukcijski materijal iz heterogenog materijala ili sorte pogodne za ekološku proizvodnju, životinje iz ekološkog uzgoja ili juvenilne životinje iz akvakulture, informacije o dostupnosti dostavljaju Ministarstvu koje ih unosi u sustav iz stavka 1. ovoga članka.

(3) Zahtjev za upis i ažuriranje informacija iz stavka 2. ovoga članka dostavlja se na adresu elektroničke pošte: ekobaze@mps.hr, a sadrži podatke sukladno uputi iz Priloga 9. ovoga Pravilnika.

(4) Subjekti iz stavka 2. ovoga članka odgovorni su za vjerodostojnost i točnost podataka koji se vode u sustavu iz stavka 1. ovoga članka.

Smještaj pčelinjaka

Članak 27.

Smještaj pčelinjaka mora biti u skladu s Prilogom II. dijelom II. točkom 1.9.6.5. Uredbe (EU) 2018/848 i posebnim propisima o držanju pčela i katastru pčelinje paše.

Ograđeni prostori za perad

Članak 28.

Razdoblje iz Priloga II. dijela II. točke 1.9.4.4. Uredbe (EU) 2018/848 tijekom kojeg ograđeni prostori za perad koja se uzgaja u turnusima moraju ostati prazni radi obnove vegetacije je najmanje tri tjedna.

Jedinice akvakulture

Članak 29.

(1) Dopušta se u mrjestilištima ili mladičnjacima uzgoj ekološke i neekološke mlađi u istom objektu pod uvjetom da postoji jasna fizička odvojenost između jedinica i poseban sustav distribucije vode.

(2) U slučaju proizvodnje u punom uzgojnom sustavu, dopušta se postojanje ekoloških i neekoloških jedinica za uzgoj životinja akvakulture u istom objektu pod uvjetom da se udovolji Prilogu II. dijelu III. točki 1.2. Uredbe 2018/848 i ukoliko su uključene različite proizvodne faze i različita razdoblja rukovanja životinjama iz akvakulture.

Podrijetlo životinja

Članak 30.

(1) Ako se jato ili krdo formira prvi puta, do uspostave sustava iz članka 26. ovoga Pravilnika, a najkasnije do 31. 12. 2022. godine, dopušta se dovođenje na gospodarstvo životinja iz neekološke proizvodnje u svrhu rasploda u skladu s ograničenjima iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.4.1. Uredbe (EU) 2018/848.

(2) Radi obnove krda ili jata, do uspostave sustava iz članka 26. ovoga Pravilnika, a najkasnije do 31. 12. 2022. godine, dopušta se dovođenje na gospodarstvo životinja iz neekološke proizvodnje u svrhu rasploda u skladu s ograničenjima iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.4.2. Uredbe (EU) 2018/848.

(3) Podatke o korištenju izuzeća iz stavaka 1. i 2. ovoga članka vodi kontrolno tijelo subjekta i dostavlja zbirno izviješće o korištenju izuzeća Ministarstvu u roku iz članka 38. ovoga Pravilnika.

Proizvodi prihvatljivi za primjenu u ekološkoj proizvodnji

Članak 31.

(1) Pravne i fizičke osobe koje na tržište stavljaju i distribuiraju proizvode na kojima se navodi da su »prihvatljivi u ekološkoj proizvodnji« na temelju odredbi članka 24. Uredbe (EU) 2018/848 i Uredbe (EU) 2021/1165, za istinitost navoda odgovaraju sukladno propisu kojim se uređuje zaštita potrošača.

(2) Potvrda o sukladnosti proizvoda, izdana od akreditiranog tijela države članice Europske unije, smatra se prihvatljivim dokazom da je proizvod prihvatljiv u ekološkoj proizvodnji.

(3) Ako za proizvod nije izdana važeća potvrda o sukladnosti iz stavka 2. ovoga članka, o prihvatljivosti pojedinog proizvoda za primjenu u ekološkoj proizvodnji odlučuje kontrolno tijelo subjekta/skupine subjekata na temelju provedene provjere sukladnosti.

(4) Provjera sukladnosti iz stavka 3. ovoga članka podrazumijeva provjeru proizvođačke specifikacije te, po potrebi, ostalih dokaza kako bi se utvrdilo je li proizvod sukladan odredbama Uredbi iz stavka 1. ovoga članka.

(5) Pravne i fizičke osobe koje na tržište stavljaju i distribuiraju proizvode na kojima se navodi da su »prihvatljivi u ekološkoj proizvodnji« obvezne su na zahtjev kontrolnog tijela koje provodi provjeru sukladnosti iz stavka 3. ovoga članka, dostaviti sve tražene informacije o proizvodu.

(6) »Industrijski poljoprivredni uzgoj« iz Priloga II. Uredbe (EU) 2021/1165 je uzgoj životinja kod kojeg broj životinja u objektu premašuje broj jedinki iz Priloga I. te Uredbe i/ili je ispunjen barem jedan od sljedećih uvjeta:

a) životinje se drže u nedostatku prirodne svjetlosti ili u umjetno kontroliranim uvjetima osvjetljenja cijelo vrijeme njihovog uzgojnog ciklusa i/ili

b) životinje su trajno vezane ili se drže na podovima isključivo rešetkaste konstrukcije ili se drže u kavezima ili nemaju prostor za odmor nastrt biljnom steljom tijekom čitavog ciklusa uzgoja.

Nacionalni znak ekološkog proizvoda

Članak 32.

(1) Nacionalni znak ekološkog proizvoda koristi se uz EU eko znak pri označavanju, reklamiranju i prezentiranju ekoloških pro­izvoda proizvedenih u Republici Hrvatskoj, a njegov sadržaj, veličina i izgled navedeni su u Prilogu 10. ovoga Pravilnika.

(2) U prijelaznom razdoblju nije dozvoljena uporaba nacionalnog znaka ekološkog proizvoda.

VII. IZUZEĆA OD PRAVILA PROIZVODNJE

Izuzeća od pravila proizvodnje o kojima rješava Ministarstvo

Članak 33.

(1) Ministarstvo na temelju zahtjeva subjekta donosi rješenja za izuzeća od pravila proizvodnje iz članka 103. stavka 1. Zakona.

(2) Zahtjev za odobrenje izuzeća iz stavka 1. ovoga članka podnosi se Ministarstvu putem kontrolnog tijela na obrascu ZOI iz Priloga 11. ovoga Pravilnika.

(3) Dovođenje na gospodarstvo životinja iz neekološkog uzgoja provodi se sukladno odredbama Priloga II. dijela II. točke 1.3.4. Uredbe (EU) 2018/848 i članka 30. ovoga Pravilnika.

1. Za odobrenje izuzeća za dovođenje peradi iz neekološkog uzgoja u ekološku proizvodnu jedinicu peradi iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.3. Uredbe (EU) 2018/848 subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela.

2. Za odobrenje izuzeća za dovođenje neekoloških životinja radi osnivanja stada/krda iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.4.1. Uredbe (EU) 2018/848, subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela.

3. Za odobrenje izuzeća za dovođenje neekoloških životinja radi obnove stada/krda iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.4.2. Uredbe (EU) 2018/848 subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela.

4. Za odobrenje izuzeća za dovođenje do 40% neekoloških životinja radi obnove stada/krda iz Priloga II. dijela II. točke 1.3.4.4.3. Uredbe (EU) 2018/848 subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela koje mora sadržati obrazloženje i dokaz da je ispunjen barem jedan od sljedećih uvjeta:

a) poljoprivredno gospodarstvo je značajno prošireno

b) jedna pasmina je zamijenjena drugom pasminom

c) započeta je nova stočarska specijalizacija.

(4) Za odobrenje izuzeća za provođenje postupaka iz Priloga II. dijela II. točke 1.7.8. Uredbe (EU) 2018/848, subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika, mišljenje kontrolnog tijela i nadležnog veterinara koji će provoditi postupak za koji se traži izuzeće.

(5) Za odobrenje izuzeća za sapinjanje životinja iz Priloga II. dijela II. točke 1.7.5. Uredbe (EU) 2018/848 subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže obrazloženje sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela, a izuzeće se može odobriti samo subjektu s najviše 50 životinja (isključujući mlade životinje).

(6) Za odobrenje izuzeća za uvođenje u ekološku jedinicu akvakulture u skladu s točkom 3.1.2.1. Priloga II. dijela II. Uredbe (EU) 2018/848:

1. ulovljenih divljih životinja ili životinja iz neekološke akvakulture za potrebe mriještenja, subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže mišljenje kontrolnog tijela

2. do 50 % neekoloških juvenilnih životinja onih vrsta koje nisu razvijene kao ekološke u Europskoj uniji do 1. siječnja 2022. godine za potrebe daljeg uzgoja, subjekt uz zahtjev iz stavka 2. ovoga članka prilaže mišljenje kontrolnog tijela.

(7) Za odobrenje izuzeća za korištenje neekološkog sastojka poljoprivrednog podrijetla u prerađenoj hrani iz članka 25. stavka 1. Uredbe (EU) 2018/848, subjekt uz zahtjev za izuzećem iz stavka 2. ovoga članka prilaže informacije o sastojku i dokaze o nedostupnosti sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika.

(8) U slučaju izvanrednih uvjeta iz članka 22. Uredbe (EU) 2018/848, u skladu s člankom 1. stavkom 2. Delegirane uredbe Komisije (EU) 2020/2146 оd 24. rujna 2020. o dopuni Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća u pogledu pravila proizvodnje u izvanrednim slučajevima u ekološkoj proizvodnji (SL L 428, 18. 12. 2020.) (U daljem tekstu: Uredba (EU) 2020/2146), za izuzeća od pravila proizvodnje navedena u članku 3. Uredbe (EU) 2020/2146, subjekt uz zahtjev za izuzećem iz stavka 2. ovoga članka prilaže obrazloženje sukladno uputi iz Priloga 11. ovoga Pravilnika i mišljenje kontrolnog tijela.

(9) Ministarstvo može, osim odobrenja za izuzeća od pravila proizvodnje pojedinačnim subjektima iz stavka 8. ovoga članka, izdati i opće odobrenje za određeno područje, ovisno o razmjerima izvanrednih uvjeta iz članka 22. Uredbe (EU) 2018/848.

(10) Kontrolno tijelo vodi evidenciju odobrenih izuzeća iz ovoga članka za subjekte s kojima je sklopljen Ugovor o kontroli i dostavlja zbirno izviješće o korištenju izuzeća iz stavka 3. ovoga članka Ministarstvu u roku iz članka 38. ovoga Pravilnika.

Retroaktivno priznavanje prijelaznog razdoblja

Članak 34.

(1) Ministarstvo na temelju zahtjeva subjekta donosi rješenje o retroaktivnom priznavanju prijelaznog razdoblja u ekološkoj proizvodnji u skladu s člankom 10. stavkom 3. točkama a) i b) Uredbe (EU) 2018/848.

(2) Zahtjev za retroaktivno priznavanje prijelaznog razdoblja iz stavka 1. ovoga članka, podnosi se Ministarstvu putem kontrolnog tijela na Obrascu ZRPPR iz Priloga 12. ovoga Pravilnika uz koji se dostavlja:

1. Dokaze kojima se potvrđuje da su ARKOD parcele uključene u Program ruralnog razvoja Republike Hrvatske za mjere koje se odnose na poljoprivredne prakse korisne za klimu i okoliš, ili su uključene u područja koja su zaštićena (parkovi prirode i sl.) – u slučajevima iz članka 10. stavka 3. točke a) Uredbe (EU) 2018/848, a u skladu s člankom 1. stavkom 1. Uredbe (EU) 2020/464, ili

2. Dokaze kojima se potvrđuje da su ARKOD parcele bile prirodne površine ili poljoprivredne površine koje u posljednje 3 godine nisu tretirane sredstvima koja nisu dozvoljena u ekološkoj proizvodnji – u slučajevima iz članka 10. stavka 3. točke b) Uredbe (EU) 2018/848, a u skladu s člankom 1. stavkom 2. Uredbe (EU) 2020/464.

(3) Kontrolno tijelo vodi evidenciju odobrenih izuzeća iz ovoga članka za subjekte s kojima je sklopilo Ugovor o kontroli.

Izuzeća za poljoprivredni reprodukcijski materijal koji nije iz ekološke proizvodnje

Članak 35.

(1) Kontrolno tijelo na temelju zahtjeva subjekta izdaje odobrenje za korištenje PRM koji nije iz ekološke proizvodnje.

(2) Zahtjev za izdavanje odobrenja iz stavka 1. ovoga članka subjekt podnosi kontrolnom tijelu s kojim ima sklopljen Ugovor o kontroli, prije planirane sjetve/sadnje na obrascu ZPRM iz Priloga 13. ovoga Pravilnika.

(3) Kontrolno tijelo dostavlja subjektu odobrenja iz stavka 1. ovoga članka prije planirane sjetve/sadnje.

(4) Odobrenje iz stavka 1. ovoga članka kontrolno tijelo izdaje ukoliko ekološki PRM i PRM iz prijelaznog razdoblja nije dostupan i ispunjeni su uvjeti iz Priloga II. dijela I. točke 1.8.5.1. Uredbe (EU) 2018/848.

(5) Provjera dostupnosti ekološkog PRM i PRM iz prijelaznog razdoblja utvrđuje se uvidom u Bazu PRM iz članka 24. ovoga Pravilnika.

(6) Kontrolna tijela vode evidenciju o izdanim odobrenjima iz stavka 1. ovoga članka i dostavljaju Ministarstvu zbirno godišnje izviješće o izdanim odobrenjima u roku iz članka 38. ovoga Pravilnika.

Izuzeće od uključivanja u kontrolni sustav za trgovce

Članak 36.

(1) Izuzeće od obveze upisa u Upisnik subjekata u skladu s člankom 34. stavkom 2. Uredbe (EU) 2018/848 odobrava se subjektu koji prodaje pretpakirane proizvode izravno krajnjem potrošaču ili korisniku te se izuzima od obaveze prijavljivanja iz članka 34. stavka 1. i od obaveze posjedovanja certifikata iz članka 35. stavka 2. Uredbe (EU) 2018/848, pod uvjetom da takve proizvode ne proizvodi, ne priprema, ne skladišti osim ako je to u vezi s mjestom prodaje niti ih uvozi iz treće zemlje niti je takve aktivnosti povjerio nekom drugom subjektu kao podugovaratelju.

(2) Subjekt koji udovoljavaju uvjetima za izuzeće iz stavka 1. ovoga članka radi evidentiranja izuzeća dostavlja Ministarstvu obavijest o obavljanju aktivnosti prodaje pretpakiranih ekoloških proizvoda na adresu elektroničke pošte: ekotrgovci@mps.hr.

(3) Obavijest iz stavka 2. ovoga članka sadrži sljedeće podatke:

– naziv fizičke ili pravne osobe

– OIB

– lokacija trgovine

– kontakt odgovorne osobe (ime, prezime, telefon, adresa e-pošte)

– potpisana izjava o udovoljavanju uvjeta iz stavka 1. ovoga članka.

(4) Popis subjekata koji su dostavili obavijest iz stavka 2. ovoga članka i izuzeti su od obveze prijavljivanja iz članka 34. stavka 1. Uredbe (EU) 2018/848 i obveze posjedovanja certifikata iz članka 35. stavka 2. Uredbe (EU) 2018/848, Ministarstvo objavljuje na svojim mrežnim stranicama, a provjeru udovoljavanja uvjetima iz stavka 1. kontinuirano provodi Poljoprivredna inspekcija.

(5) Izuzeće iz stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na prodaju ekoloških proizvoda elektroničkim putem, ukoliko se takvi proizvodi skladište.

VIII. PROVEDBA SLUŽBENIH KONTROLA

Zadaće kontrolnih tijela

Članak 37.

(1) Kontrolna tijela u okviru provedbe službenih kontrola obvezna su:

a) provoditi službene kontrole subjekata u skladu s Poglavljem IV. Uredbe (EU) 2018/848 i člankom 105. Zakona, poštujući procedure iz članaka 10. do 15. ovoga Pravilnika.

b) izdati odobrenje iz članka 105. stavka 1. točke 2. Zakona, za korištenje PRM koji nije iz ekološke proizvodnje, u skladu s člankom 35. ovoga Pravilnika.

c) izdati potvrdnicu/certifikat u skladu s člankom 105. stavkom 1. točkom 5. Zakona, prema modelu iz Priloga VI. Uredbe (EU) 2018/848, koji za sve subjekte koji provode aktivnost proizvodnje iz članka 4. stavka 2. ovoga Pravilnika i upisani su u Upisnik poljoprivrednika iz članka 118. Zakona, u dijelu II. sadrži podatke iz polja 2. i 3.

d) na zahtjev subjekta, ovlaštenog kontrolnog tijela ili nadležnog tijela izdati potvrdu o stvarno proizvedenim količinama (prilog certifikata) nakon što je dovršen postupak proizvodnje pojedinog proizvoda

e) izdati dopunski certifikat za potrebe izvoza kojim se potvrđuje da u ekološkoj proizvodnji proizvoda životinjskog podrijetla nisu upotrebljavani antibiotici u skladu s Prilogom Delegirane uredbe Komisije (EU) 2021/2304 оd 18. listopada 2021. o dopuni Uredbe (EU) 2018/848 Europskog parlamenta i Vijeća pravilima o izdavanju dopunskih certifikata kojima se potvrđuje, za potrebe izvoza, da u ekološkoj proizvodnji proizvoda životinjskog podrijetla nisu upotrebljavani antibiotici (SL L 461, 27. 12. 2021.),

f) provjeriti primjenu propisa za označavanje ekoloških proizvoda u skladu s člankom 105. stavkom 1. točkom 6. Zakona.

(2) Kontrolna tijela u pogledu obavješćivanja i razmjene informacija obavezna su:

a) na mrežnim stranicama javno objaviti podatke iz članka 9. stavka 2. točke f) ovoga Pravilnika

b) provoditi razmjenu informacija u skladu s člankom 43. Uredbe (EU) 2018/848, člankom 9. Uredbe (EU) 2021/279 i procedurom iz članka 13. ovoga Pravilnika.

(3) Kontrolna tijela u pogledu osoblja obvezna su:

a) udovoljavati uvjetima iz članka 16. stavka 1. ovoga Pravilnika

b) za djelatnike